ا كارما وأخواتها: ركن الفتوى (3) !!!

الأربعاء، 15 يونيو 2011

ركن الفتوى (3) !!!

"تساؤلات عاهرة.. وإجابات شاخرة"
الحلقة الثالثة


حجرة نوم افادا.. الساعة السابعة وربع مساءً..
 
افادا جالساً هو وصديقه فؤاد أمام  شاشة الكومبيوتر.. وبيد كلً منهم دراع بلايستيشن..

فؤاد مخاطباً افادا:
- أحا يا جدع.. كسم البليستيشن ون.. مش كنا اتزفتنا روحنا عندى ولعبنا ثرى..
 
أفادا وهو منهمك فى إعداد خطة فريق أثيوبيا:
- فكك بقى ياض.. مش عشان ابوك فى الخليج تفضل تتنطط على دين أبو اللى زينا..
 
فؤاد:
- اللى زيكم.. خخخخخخ.. اللى يسمعك كده ميقولش انك لسه هافف مليون شيكل الشهر اللى فات..
 
أفادا يتمتم بالمعوذتين :
- كسم قركم الشيميل..! وانا اتليمت على شيكل واحد منهم.. ولاد المتناكة مفيش ولا بنك راضى يصرفلى الشيك وفاكرنى جاسوس.. كوهين الخول قالى تعانى خبيبى تن أبيب اصنفه من هناك.. والدنيا زى منت شايف لبش اليومين دول.. بس ورحمت رمسيس التانى منا سايبلهم شنكل واحد.. يلا نبداء.. أنا خلصت الخطة بنت المتناكة الفاجرة.. أحا.. لعيبة دول ولا معيز؟؟!

هاتف أفادا المحمول يرن..
 
فؤاد:
-رد يا عم بتاع ع الزفت ده بدل ماهو عمال يرقص كسم الشاشة..
 
أفادا:
- يا دين ام العطلة.. ولا يا فؤش... أوعى بكسمك تغير حاجة فى الخطة لحسن أنيكك.. أنا خارج أرد فى البلكونة عشان الشبكة.. هنيكك بفكرك أهو..

أفادا يخرج الى الشرفة ويجيب على الهاتف..
 
أفادا:
- الووووز..
 
صوت مخنث:
-ألو يا جميل.. أفادا معايا؟
 
أفادا  مداعباً خصلة شعره :
- بشحمه بفحمه يا عسل.. بس أوعى تكونى إبتسام وبتشتغلينى؟!
 
صوت مقهقه:
-هههههه.. ابتسام مين يا عمنا.. انا شريف بتاع اعلان فيرى.. المذيع شريف مدكور بتاع قناة المحور.. بتشوفها؟
 
أفادا :
- لا  مبتفرجش عليها.. بتفرج على قناة الحلفاء.. ثانية كده..
أنت شريف ابضنى شكراً..!! حبيب قلبى.. ازيك يا جدع؟
 
افادا يشعر بالغثيان..
 
شريف:
- أهو موجودين.. المهم يا جميل.. عايز استضيفك فى حلقة من برنامجى بتاع الطبيخ ساعة مع شريف.. وناخد اتصالات وكده .. وكمان هأكلك متقلقش.. وهتروح بشيك فيه شوية كحك مدور مش بطالين.. ها..  داخل معانا الطبخة دية؟؟
*       *       *

أفادا يدخل الحجرة ويرى فؤش وعلامات التوتر على وجهه..
 
أفادا منشكحاً:
- باركلى ياض.. هبضن ع اللى باضن دين أبونا بكرة.. المذيع شريف مدكور مستضيفنى بكره فى برنامجه.. أينعم هو برنامج وسخ بتاع نساوين وبس.. بس أحا.. هطلع ع المحور يا جدع.. ايه ياض؟ انت متوتر وعرقان و زى ماتكون شاخخ على نفسك ليه؟!!
 
فؤاد وهو يمسح جبينه :
- أحا وهتوتر ليه.. أنا عادى أهو.. الأودة بس اللى حر.. المهم مبروك يا حاج ع البضنة دى.. حد يفرح انه هيطلع مع شريف مدكوك ده.. ع العموم طالما كده.. ابضنلى على كسمه وخليه يوقعلى الأوتو جراف ده يا أفادا..


فؤاد يخرج ورقة مطوية من جيبه..
 
أفادا يفتح الورقة ويصيح:
-أه يا عرص.. ده طلب قرض يا معرص.. وكسم الدراع مزحلق كده ليه؟؟ برضه يابن المتناكة مسحت ايدك فى شعرك اللى ملغوصه زيت فاتيكا وعصت الدراع عشان معرفش امسكه والعب عدل.. ويابن المتنااااااااكة.. طلعت العيال اللى شوططها 6 وضيعت على التغيرات التلاته.. روح يابن النصابة.. مش لاعب .. وعقاباً ليك.. هتاخد كيس الزبالة معاك وانت نازل..!

فؤش  يمسى على أفادا بجوينت ليرضى عنه ويكمل المباراة..
 
أفادا يأخذ الجوينت ويركل مؤخرة فؤش خارج الحجرة ومن ثم المنزل.. وبصحبته كيس الزبالة..!!
*       *       *

استديو قناة المحور .. بلاتوه التصوير.. 
 
أفادا متأنقاً كالعادة جالساً فى استرخاء واضح على الكرسى الفوتيه الضخم.. لم يخرجه من تلك الحالة سوى صوت المذيع المخنث وهو يرمى عليه التحية..
 
المذيع شيريف:
- اهلاً بالمفتى.. نورت برنامجى.. الله.. انت شكلك حلو اوى..!
 
أفادا رافعاً حاجبيه فى استنكار:
- حلو؟؟.. دنت اللى حلو.. وبعدين بلاش المفتى دى عشان بتهيج الجماهير عليه.. بليز يعنى..
 
شريف:
- يا عم سيبك من الجماهير  الوحشين بتوعك دول.. أنا جماهيرى هنا هما الستات القمرات الحلوين.. ودول عمرهم ما هيتقلبوا عليك طول منت معايا..
 
أفادا ساخراً:
- آه.. بأمارة البت بتاعت البريل اللى قالتلك استرجل..!!
 
شريف ملوحاً بيديه فى استنكار:
- لا يا حبيبى.. دول هيترز آن جانا هآت.. ما يهمونيش.. المهم سيبك من الموضوع ده.. أما أنا عاملك أكلة النهارده.. عاميلك رز بالجاندوفلى ومعاه كتالونى وسيزار سالاد.. والحلو.. دوبوش كيـ......
 
صوت المخرج يدوى فى البلاتو معلناً الاستعداد للبدئ ف الحلقة..

شريف يعدل النظارة على أنفه.. ويظبط البادى ويستمر فى سؤال أفادا عن مدى تهندمه..
 
3
 
2
 
1

شريف مبتسماً فى علوقية:
-أهلاً بيكم حبايبى الحلوين.. النهارده برنامجنا منفوخ فقرات.. عندنا فى الأول فقرة خاصة مع ضيفنا المشهور أفادا المفتى (أفادا ينظر له بغضب ويستحلف له) وشكله زعل من كلمة مفتى (أفادا يخرج مطوة قرن غزال من جانبه..فيتوتر المذيع ويغير الحديث) كمان حبايبى عندنا فقرة العناية بالبشرة.. وهنستضيف فيها دكتور الأسنان المشهور فشرة أبو ضب.. كمان فيه تقرير عن مغامرتى الرهيبة فى جنينة الحيوانات وازاى كانت سلحفة هتعضنى بس ربنا ستر.. وبحب أنبه ان الفقرة اللى وعدتكم بيها بتاعت الطريقة النفاذة.. لكلبظة المنطقة الحساسة.. هتكون ميعادها النهاردة مع دكتور العيون الشهير ضياء نفخو.. وطبعاً أكيد الفقرة الأخيرة هتكون بتاعت الطبيخ عشان كل الضيوف يكونوا مشوا ومبقاش غيرى انا والمخرج.. احم.. و أفادا طبعاً.. منور يا أفادا..
 
أفادا منتفضاً بعد أن أدركه النعاس:
- ها؟ أه.. ازيك يا شريك..؟
 
شريف:
- أنا حلو..الصراحة انا عايز ادردش معاك كتير بس وقت البرنامج صغنون.. فهناخد أول اتصال.. بس... بعد الفاصل ده عن فيرى أقوى سائل فيكى يا مصر.. استنونا..


(اعلان ابن مرة عاهرة عندها بواسير..ثم..)
 
شريف يطلب مزيداً من عبوات فيرى ويضعها حول أفادا.. و أفادا يخبئ عبوة  منهم تحت سترته..!!

شريف:
- ورجعنالكم تانى فى برنامج ساعة مع شريف (اللى هو أنا) ومعانا  أفادا مستنى اسئلتكم الهبلة اللى بتدحك.. ولازم كلنا نكون متأكدين من حاجة.. ان مصر دى احسن بلد فى افريقيا.. ولازم نحبها.. ومعانا أول اتصال.. مين؟؟.. عباس؟؟.. فاتن؟؟
 
فاتن:
- الو.. ازيك يا ظريف.. انا معجبة بيك أوى.. بس أوعى تقول لخطيبى لحسن يرمى مية نار على وشك..!!
 
شريف مذعوراً:
- لالالا.. مش للدرجة دى.. اعتبرينى زى اختك الصغيرة.. اسئلى سؤالك  لأفادا.. وممكن تعجبى بيه بدالى..
 
 فاتن:
-  إزيك يا أفادا.. أنا الصراحة بموت فيك وف خفت دم أمك.. المهم قبل ما خطيبى يخرج من الحمام  أصلى لسه مهيجاه وداخل يفك بريزة.. كنت بقول سؤالى بما انك الخبير.. أنا سامعة  ان فى ناس بتقول ان العالم هينتهى سنة 2012 يا ترى ده صحيح.. أصلى هخش ف 2013 ولو كده يبقى نبدر الجواز دنا هتجوز على نفسى ومش طالبه اموت بغشائى..!

أفادا مبتسماً للكمرة:
- الصراحة يا فاتن ده هبل وخزعبلات.. أنا مثلاً لسه طافح مربى الصبح وتاريخ انتهاء الصلاحية ع البرطمان 2014.. وأعتقد فيتراك مش عبيطة عشان تفضل تنتج فى مربى.. وكمان لو كده.. يبقى أحا.. دنا مشترى كارتونتين مربة مشمش.. هتخلينى اروح ارجعهم.. فمتخديش فى بالك.. ده كلام عرافين بيروحوا من صغرهم.. ولو مزنوقة أوى اضربى ورقة عرفى وخشى كسم الدنيا م الشباك.. وفرتكى دين أم غشائك ولا يهمك.. أحا..هو الواد عنده امساك ولا ايه؟؟ مكتش عشرة دى.. ايش حال هيجان؟!!
 
شريف محرجاً:
- طبعاً حبايبى اللى بيتفرجوا ع الفقرة دى ملاحظين ف الشريط انها لكبار فقط فوق ال30 سنة.. أحم.. وده طبعاً عشان حبنا فى طانتى وطانتك.. مصر حبيبتنا كلنا.. ومعانا اتصال تانى ونقول ألو.. مين معانا..؟؟
 
صوت شخص مكتئب:
- من غير أسماء.. هتفرق معاك لطفى يعنى ولا بسطويسى.. هو سؤال واحد.. استاذ أفادا.. انهون أسوء.. الجهل.. ولا اللامبالاة..؟؟ حكم أنا كرهت حياتى وفاض بيه خلاص..
 
أفادا ساخراً:
الصراحة مش عارف.. وميهمنيش..!!
 
شريف بأرتباك:
- معلش أفادا..ممكن تعيد الإجابة تانى أصلى كنت سرحان فى الفازة الحلوة اللى هناك دى.. بتفكرنى بألوانها بعلم مصر..!
 
صوت شخرة ديناصورية من المتصل..
 
شريف محاولاً تهدئة الجو:
-أه.. المخرج بيقولى روح فاصل بسرعة.. بس رجلى منملة.. ههههههه.. أحم.. فاصل ونعود.. ومتنسوش طبخة النهاردة الرز أبو جاندوفلى.. والكتالونى وسيزار سالاد..والحلو طبعاً عشان الحلوين.. هنعملكم دوبوش كيك.. ومتلمسوش الريموت لو بتحبوا ربنا.. واتفرجوا على اعلان فيرى بتاعى والنبى.. والنبى..!!
(أعلان ابن ميتين كلب..ثم..)


شريف:
- ورجعنالكو مرة تانيه.. تانية ولا تالته؟؟ المخرج بيقولى تانية.. المهم.. معانا اتصال تانى.. تانى ولا تالت؟؟ المخرج بيقول الفاظ مش كويسة.. واحنا بنقول تحيا مصر.. وبنقول ألو..

متصلة:
-الو استاذ رغيف.. ممكن أشارك..؟
شريف:
- اتفضلى انت معانا ع الهوا.. وجهى سؤالك لأفادا مباشرة.. وحاولى تتجاهلينى..
 
متصلة:
- من غير ما تقول !! .. ازيك يا أفادا أنا بحب برامجك كيك.. المهم عندى سؤال إبن حرام مغلبنى.. أنا كنت مربية ديك علق كده مبيعرفش يكسر.. اسمه كوكو.. والديك ده عرسة خنقته ومات.. منها لله بنت الشرموطة.. المهم خطيبى كل لما يكلمنى يقولى أنا عايز أكل الكوكو بتاعك أكل.. الصراحة انا مستغربة و خايفة.. خايفة يكون من اللى بياكلو الأموات.. أقوله أعزمك على أكلة كينتاكى بره يقولى الكوكو بتاعك.. أحا ماهو مات يابن العبيطة.. وشبع دفن.. وهل اصلاً يجوز أكل الفراخ والديوك اللى اتناكت من العرس وماتت؟؟ أنا بقيت أخاف منه.. أعمل ايه يا أفادا.. أطلعلو عضمه م الترب ويعمل عليها شوربة لسان عصفور وأخلص؟؟!
 
أفادا وهو يبلع ريقه ويتأهب لشخرة نفاثة:
-خخخخخخخخخخ.. يا مزة فتحى دماغك ديك أبوكى حبتين.. لما  العرص ده يقولك عايز أكل الكوكو.. قوليلو وأنا نفسى فى البوفتيك يا كسمك.. وأعملو احلى 69 مع بعض.. الكوكو يعادل الحمامة والبوفتيك عندنا يا مزة.. الزوبر بالمفتشر.. ابقى خليه يلعبلك فى كسك بلسانه.. بس أوعى ياكله بجد ده شكله عبيط من كلامك.. حاكم اللى ماشفش لحمة وشاف كس حبيبته بيتهبل.. سلام يا كوكو..
 
شريف فائقاً من غيبوبته:
- أفادا انت قولت ايه معلش مكنتش مركز؟ معلش ممكن تعيد تانى..؟ أصلى كنت بتفرج ع السمكة الصغنونة وهى بتلاعب بوقها.. ياختى كميلة.. أه ومعانا اتصال جديد.. ألو..
 
متصل:
- الو أستاذ خريف.. انا  عايز أفادا يشوفلى حل فى مشكلتى.. انا فى تانية اعدادى.. ومرعوب موت من المدرسين اللى عندنا.. أنا كنت مثلاً اسمع ان الفلكة دى أداة تاريخية لتعذيب الطلاب.. بس متصورتش انها لسه بتستخدم حالياً.. ده الاستاذ عليمى بيحط الفلكة ف طيزى..انا معنديش مانع بس الصراحة فيها مسمار صغير بيشوكنى كل مرة.. أحا انا تعبت خلاص.. انا بفكر انتحر.. بس خايف لموت.. أعمل ايه يا أفادا.؟؟
 
أفادا متأثراً:
- لالالا.. انتحار مين يا عسلية.. الانتحار ده للحبيبة والزعماء بس..! بص ياض.. انت تصطبحلك يوماتى بحبيتين ابتريل 2 ملجم.. وتروح المدرسة تنيك دين ابو التخين.. وعليمى ده انا واثق انك انت اللى هتحط الدكة ف طيزه.. وكده اتحلت المشكلة.. 
 
متصل:
- ابتريل؟؟.. دا  كاندى زى ام أن أمز كده..؟؟
 
أفادا متنرفزاً:
-انت غبى ياض.. بقولك 2 ملجم.. يعنى كيميا.. بس دا جدول.. يعنى لازم ترشى اللى واقف فى الصيدلية بواحد بيتزا وسط بالجمبرى ع الأقل.. أو عليك وعلى تجار الكيف عند الشباك.. وبالمرة تشتريلك مطوة من هناك.. وربنا يوفقك  فى الإجرام يابنى.. ونشوف صورتك فى صفحات الحوادث قريب..!
 
 شريف:
- يسلام ع النصايح اللى م الأخر..! أنا كنت عايز أعقب بس المخرج خرم ودانى وعايز يطلع اعلان.. أعلان وراجعين تانى.. ومتنسوش فقرة الرز أبو جاندوفلى.. والكتالونى وسيزار سالاد.. والحلو طبعاً عشان تحلو.. وحالو يا حالو..الله بحب الأغنية دى أوى.. رمضان أهو قرب وكل سنة وانتم طيبين.. المهم كمان متنسوش الأعادة بتاعت برنامجنا بكرة الساعة 2 العصر.. لا.. الضهر بقى.. العصر مش هيكون لسه ادن.. ههههه.. أعلان ونرجعلكم..
(أعلان إبن حرام عن فيرى وكسم توم وجيرى..ثم..)
 
شريف:
- رجعنالكم تانى .. وكنت عمال ادردش مع صاحبى أفادا.. ومش عارف ليه حاسس انه مش طايقنى.. ها.. هههه.. المخرج كمان بيقولى ولا أنا.. ماشى.. مش هأكلكم معايا من الجاندوفلى..ههههههه.. إيه؟..اتصال؟.. أه معانا.. هدى.. مدام ولا آنسة؟.. مدام؟.. أهلاً مدام هدى..
 
هدى:
-أهلاً أستاذ بلوبيف.. بمسى على ضيفك أفادا وعايزا استشيره فى حاجة كده قلقانى..
 
أفادا وقد استيقظ حسه البوليسى بعدما كان قد أدركه النعاس بفعل فاليوم شريف المتمثل فى استظرافه:
- أهلاً مدام هدى.. إيه؟..ناوية تقتلى جوزك ولا ايه؟؟
 
هدى تضحك:
- ههههه.. ايش دراك؟؟ بس لاء لسه شوية.. المهم أفادا بقولك.. أنا شاكه فى جوزى.. حاسه إنه بيخونى الواطى ابن الكلاب..
 
شريف رافعاً عاجبيه وهو يعدل وضع النظارة منشكحاً:
- طب وانت ايه اللى خلاكى تقولى انك شاكة فيه؟
 
هدى فى غضب:
- لانى شاكة فيه يا غبى.. اخرس انت وخلى أفادا يكلمنى..
 
شريف خجلاناً:
-أنا اتهزئت.. جاوب انت يا أفادا..
 
أفادا يسئل حذراً:
- طب وأنت يا ست الكل عرفت انه بيخونك ازاى؟
 
هدى بصوت خفيض:
- من فسيته..!!
 
شريف وقد اعتلت حواجبه نظارته:
- نعم يا فندم؟؟!
 
هدى بصوت عالى:
-بقول من فسيته.. بص هوضحلكم.. جوزى انا معوداه على أكل البيت.. ومتعوده على ريحت فساه وخراه.. حتى لما بيفسى فى الاستخبس ويلزقها للواد الصغير.. ببقى عرفه انه هو اللى فقع الكبسولة دى.. أنما الوضع اتغير من 3 أيام.. بقى بيتأخر بره كتير ويقولى شغل.. وكمان ريحت فسيته بقت مختلفة.. انا مراته وعارفه انا بقول ايه.. انا مناخيرى متكدبش أبداً..
 
أفادا مندهشاً ومشمئزاً فى نفس ذات الوقت:
- انت خسارة تقعدى ف البيت يا هانم.. انت المفروض تعملى الجزء الجديد بتاع كورومبو فى رمضان الجاى.. بس الصراحة مش عارف أقولك ايه.. بقول لو اتأكدتى من خيانته ممكن تنفخيه بكمبروسر وتسدى طيزه بأُلحة..! واحتياطياً.. طفحيه بصل وتوم كتير عشان المزة التانية تتكيف كمان من الريحة.. بالتوفيق يا مدام ماربل.. وهنيئاً لجوزك نجاسته..!!
 
شريف:
- الاتصالات النهاردة غريبة خالص..ايه.. اتصال كمان.. طب نطلع فاصل..لاء.. ناخد الاتصال.. ومعانا توتو..الو يا توتو..
 
توتو بصوت مخنث:
- الو يا أستاذ كنيف.. انا بحبك قوى..!
 
شريف:
-وانا كمان بموت فيك.. يلا اسئل سؤالك عشان الجاندوفلى زهق من الانتظار..!
 
توتو:
- انا مشكلتى يا جماعة ان صوتى زى منتوا سامعين صوت خولاتى.. زى الاستاذ طريف بالذبط.. وكل صحابى بيدحكوا عليا وبيقولولى يا جاى يابن الخول.. انا اتعقدت.. مش عارف اعمل ايه.. صوتى ابن وسخة علق أوى.. أعمل ايه أفادا ؟
 
أفادا وقد فصل:
- بص يا توتو يا حبيبى.. حكم كل حلقة كده لازم تقفل بخول..! فى حالتك بنت الشرموطة دى.. لازم تتنازل عن واحد من الاتنين.. لسانك.. او خرم طيزك..! استرجل واقطع لسانك يا توتو احسنلك.. وعيش أخرس بدل ما تعيش خول..
 
شريف بصوت خشن:
- للأسف وقت فقرتنا انتهى.. وكنت اتمنى انك تفضل معانا على طول يا أفادا.. بس مش اشكال.. هنستضيف ناس تانية احسن منك..ههههه.
 
أفادا متنهداً:
-الصراحة انا حاسس انى فى المدرسة والجرس ضرب وطاير من الفرحة.. دنا كنت جاى ابضن عليك انت اللى خصيتنى أحا.. كسم مللك يا شريف دنتا عقيم يا جدع..
 
شريف:
- ههههههه.. ليه كده بس.. ايه..؟ احنا ع الهوا وكلام أفادا اتذاع.. ؟احا.. ! واحا كمان اتذاعة؟!! طب نعمل ايه.. اه.. فاصل ونرجعلكم تانى..
 
أفادا ينزع المايك ويلقيه ارضاً ويتمطئ فى سعادة ويهم بالمغادرة فيستوقفه شريف صائحاً:
-أفادا.. الجاندوفلى يا جدع.. طب السلطة.. طب خد نصيبك ناشف..!
 
افادا يطلق ساقيه للرياح..!


  

هناك 4 تعليقات:

  1. فاجرة نيك سلملى على الخول شريف مزبور

    ردحذف
  2. جامدة اوى يا افادة بس انتا كان حقك تنيك شريف منيوك ده

    ردحذف
  3. قشطة يا افادا تسلم مخاصيك
    اخصينا كمان وكمان
    مستنيين الجزء الرابع

    ردحذف
  4. نورتو المُكنة يا رجالة..وتسلملى ردودكوا

    ردحذف